“We hebben eerst grondig geanalyseerd wat nu precies de oorzaken zijn van fiscale fraude. Dat is dé voorwaarde om haar oordeelkundig te kunnen bestrijden”, legt Van Overtveldt uit. “We hebben elf fundamentele oorzaken afgelijnd en vervolgens zorgvuldig bekeken hoe we die kunnen wegnemen. Een van die oorzaken is bijvoorbeeld de complexiteit van onze wetgeving, een andere is onze hoge belastingdruk. Dat zijn allemaal elementen die we moeten aanpakken, wat we in belangrijke mate ook al doen.” Zo bracht minister Van Overtveldt midden dit jaar reeds een aantal vereenvoudigingen aan in de btw-wetgeving. Bovendien slaagt deze federale regering voor het eerst sinds lang erin om de fiscale druk op arbeid in dit land te doen dalen, via een taxshift waarin de lastenverlagingen groter zijn dan de lastenverhogingen.

Fraude voorkomen en bestraffen

Het nieuwe antifraudeplan bevat een aantal zeer concrete maatregelen om fiscale fraude in eerste instantie te voorkomen, op te sporen en te bestraffen. Zo moet de nieuwe generatie bedrijven uit de deeleconomie, zoals Uber en Airbnb, zich fiscaal nu ook in regel stellen, zodat er een gelijk speelveld voor handel ontstaat. Een andere maatregel is het doortrekken van de zogenoemde Antigoonleer van de sociale naar de fiscale wetgeving. Daardoor hoeft onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal niet langer automatisch nietig te worden verklaard, als het van nut kan zijn om grote fraudezaken op te lossen.

Focus op grote fraude

Grote fraude zit niet enkel vervat in gesofisticeerde constructies, ze overstijgt in de regel ook de landsgrenzen. “Die strijd moeten we dus per definitie voeren in samenwerking met andere landen”, stelt Van Overtveldt. Een van de nieuwe maatregelen in de strijd tegen internationale fraude is de versterking van de Cel Verrekenprijzen. Dat zijn de gehanteerde prijzen voor diensten, goederen of rechten die verwante ondernemingen, zoals een moeder- en een dochteronderneming, aan elkaar leveren. “We zullen erop toezien dat de fiscale regels ook daarbij gerespecteerd worden. Bovendien komt er een nieuwe richtlijn die vanaf een bepaalde drempel een aangifte verplicht zal maken. Want fraudebestrijding mag geen heksenjacht tegen de gewone man zijn. Die strijd moet zich focussen op grote, internationale fraude. En dat is precies wat dit plan doet”, besluit de minister.