Ook wie nog maar enkele maanden in dit land woont, geniet vandaag al van allerlei fiscale voordelen: van een belastingkrediet voor kinderen ten laste tot fiscale aftrekken voor pensioensparen of een hypothecaire lening. Daar zet de regering nu een stevige rem op. Zo kunnen aftrekken binnen de personenbelasting voortaan alleen nog voor de maanden dat een nieuwkomer effectief al in België woonde. Kwam die persoon bijvoorbeeld halverwege het jaar pas hier aan, dan kan die ook slechts genieten van de helft van alle belastingaftrekken voor dat jaar. En zijn beroepskosten zal hij ook maar voor de helft forfaitair kunnen aftrekken van zijn inkomen. Omgekeerd is het ook zo dat wie het land verlaat, nog maar gedeeltelijk recht zal hebben op onze fiscale voordelen. “Van enige discriminatie is dus geen sprake”, merkt Van Overtveldt op. “Vooral als je weet dat die maatregel voor alle nieuwkomers geldt, waar ze ook vandaan komen en ongeacht hun statuut.” Vorige maand nam de minister wel al een gelijkaardige maatregel, specifiek gericht op asielzoekers.

Werkloosheidsuitkering

Nieuwkomers zullen ook moeilijker een werkloosheidsuitkering kunnen krijgen. “Vroeger volstond het om één dag in België gewerkt te hebben om recht te hebben op zo’n uitkering, op basis van prestaties in het buitenland”, aldus Van Overtveldt. “Sinds oktober moet je daarvoor minstens drie maanden bij ons aan de slag zijn geweest. Die termijn willen we nu verdubbelen: wie niet minstens een halfjaar hier heeft gewerkt, kan geen aanspraak maken op een werkloosheidsuitkering.”

Vroeger kwamen nieuwkomers uit heel wat landen en erkende vluchtelingen ook in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering bij ons, als ze hun arbeidsprestaties in het buitenland konden bewijzen. Maar sinds deze maand geldt die regel enkel nog voor de landen van de Europese Unie en enkele EU-buurlanden, zoals Turkije. Ten slotte wordt ook van Europeanen, die hun werk in het buitenland in rekening mogen brengen, verwacht dat ze minstens een half jaar in België gewerkt hebben. “Onze samenleving is er één van rechten en plichten”, besluit minister Van Overtveldt. “Met dit nieuwe pakket maatregelen houden we beide beter in evenwicht.”